Voordelen van flexibiliteit training

Gepost in Fitness / Yoga
Geplaatst op woensdag, 11 augustus 2021 om 00:00:00

Flexibiliteit train je niet om je been in je nek te kunnen leggen! Het is belangrijk om flexibiliteit te trainen om stress te verminderen op je gewrichten en de rekbaarheid toe te laten nemen van de aanhechtingsplaatsen tussen spier en pezen wat blessures kan voorkomen. Wanneer iemand een disbalans heeft in de spieren ontstaat een verkeerde lichaamshouding, flexibiliteit training zorgt voor het behoud van de normale functionele lengte van de spieren om je lichaamshouding te verbeteren.

Disbalans

Wanneer je vaak dezelfde bewegingen herhaalt kan er een disbalans ontstaan, wanneer je bijvoorbeeld de hele dag achter je computer zit kan er een overbelasting ontstaan in je lichaam door een verkeerde lichaamshouding. Een verkeerde houding en het maken van herhalende bewegingen kan leiden tot functieverlies in het bindweefsel. Dit functieverlies roept bij het lichaam dezelfde reactie op als die plaatsvindt bij een blessure en start een herstelproces.

Ontstekingsreactie

Elke beschadiging van het weefsel van het lichaam, ook bij weerstand training, veroorzaakt een ontstekingsreactie. Deze ontstekingsreactie zorgt dat het beschermingsmechanisme gestart wordt. Dit zorgt voor een toename van de spierspanning waardoor er knopen ontstaan in het zachte weefsel. Deze knopen zorgen voor vermindering van de elasticiteit in het bindweefsel.

Veranderd bewegingspatroon

Wanneer de spiervezels opgerekt worden dan zorgt dit onelastische bindweefsel voor blokkades en verminderen hierdoor de bewegingsmogelijkheid van de spier. Een voorbeeld hiervan treffen we aan wanneer een spier zich continue in een verkorte staat bevindt, zoals de heupbuigers wanneer we dagelijks lange periode zittend doorbrengen. Dit heeft op zijn beurt weer effect op het bewegingspatroon van de gewrichten (enkel, knie, heup en onderrug) en zorgt voor een veranderd bewegingspatroon.

Herstellen van het bindweefsel

Doordat de spier zich bevindt in een constante verkorte toestand en beweegt in een afwijkend patroon dan zijn oorspronkelijke functie, zal de nieuw gevormde onelastische bindweefsel die gevormd is door dit gewijzigde patroon, de mogelijkheid van de spier om te strekken en op een juiste manier te bewegen verminderen. Hierdoor is het noodzakelijk flexibiliteit te training om de rekbaarheid te herstellen van het bindweefsel.

© 2022 Shanna Janssen

Webdesign & Realisatie: 6i