Controle over je ademhaling is de sleutel voor gezondheid

Geplaatst op zaterdag, 22 juni 2024 om 17:16:54

Minder ademen helpt tegen benauwdheid, hoestbuien en neusverstopping. Mensen met astma, allergie, hoge bloeddruk en andere welvaartsziekten ademen meer lucht per minuut in en uit dan dan nodig is. Ze ademen in rust alsof ze aan het rennen zijn, waardoor ze snel benauwd en kortademig worden.

Een goede ademhaling zorgt voor minder stress. Wanneer je gestrest bent ga je sneller, oppervlakkiger en hoger ademhalen. Als je rustig bent adem je langzaam, diep en vanuit je buik.

Wanneer je leert voelen hoe je adem is kun je leren deze aan te passen naar hoe jij je wilt voelen. Ben je gestrest ga dan eens bewust rustig en laag ademhalen, je zult merken dat je zenuwstelsel overschakelt van de actie modus naar de herstel modus.

Het is belangrijk om goed te begrijpen dat je lichaam nooit kan herstellen wanneer je in de actie modus bent. Je lichaam is in de actie modus OF in de herstel modus!

Een gezonde ademhaling ligt onder de tien keer per minuut. Adem je meer, dan ben je je lichaam, tenzij je een marathon aan het rennen bent, continu onder stress aan het zetten.

Vijf ademhalingen per minuut zijn genoeg wanneer je in rust bent. Begrijp dat je zult moeten compenseren wanneer je meer adem hebt gebruikt voor bijvoorbeeld een workout.

Adem minder maar bewuster.

Een kalme ademhaling werkt positief op onze hartslag en dit helpt je immuunsysteem, je bloeddruk, je spijsvertering en je hormoonhuishouding.

Zo’n vijf keer per minuut is dus ideaal, dit is waarschijnlijk veel minder dan dat je nu ademt. Probeer je ademhalingen maar eens te tellen. Doe je ogen dicht en tel een minuut mee, één ademhaling is één keer in- én uitademen.

© 2024 Shanna Janssen

Webdesign & Realisatie: 6i