Waarom kiezen voor yoga?

“Yoga is not about the perfect pose, it's about making the pose feels good for your body.”

Yoga vergroot je flexibiliteit door middel van stretchen – dus langer maken - van de spieren. Dit verbetert je lichaamshouding. Daarnaast bouw je met yoga spierkracht op. Sterke en soepele spieren zorgen ervoor dat de kans op blessures minimaal wordt en dat ook het risico op osteoporose (botontkalking) afneemt.

Yoga heeft vaak een heel positief effect op mensen met rugklachten. Spieren die koud en gespannen zijn kunnen een vervelend en pijnlijk gevoel geven. Die pijn kan je niet alleen in je rug ervaren, maar zelfs in je nek of benen. Tijdens een yogales warmen je spieren juist op. Door verschillende houdingen gecontroleerd uit te voeren maak je je rug sterker en flexibeler. Met warme, sterke en soepele spieren gecombineerd met een betere doorbloeding voorkom of verlicht je hinderlijke, pijnlijke en vervelende klachten. Je leert je lichaam weer op een goede manier te gebruiken.

Bij yoga is ademhaling een zeer belangrijk onderdeel. Uiteindelijk is ademhalen hetgeen wat ons in leven houdt. Doordat je bij yoga je ademhaling en je beweging harmoniseert, kan je dieper en bewuster ademhalen. Hierdoor neemt je lichaam meer zuurstof op en kunnen afvalstoffen het lichaam makkelijker verlaten. 

Door aan yoga te doen gaat je bloeddruk omlaag en verbetert je bloedcirculatie. Ook mentaal biedt yoga vele voordelen. Zo helpt yoga tegen stress. Het leert je te kunnen schakelen van inspanning naar ontspanning. Yoga kan je energie geven, zelfs op de momenten dat je geen fut meer hebt. Het helpt je om op een evenwichtige manier, positief in het leven te staan.

Yoga kent een grote variatie aan houdingen. Samen kijken we waar jouw lichaam het meeste baat bij heeft. Een houding kan namelijk op vele manieren aangepast worden waardoor yoga voor iedereen toegankelijk is. Bij sommige lessen zal de focus misschien meer op stretchen en ontspanning liggen, waar we bij een andere les meer zullen focussen op het sterk en soepel maken van de spieren. Wat de insteek ook is, je zult al snel de vele voordelen ervaren!

Ik nodig je graag uit bij één van mijn groepslessen, of voor een persoonlijke sessie.

© 2021 Shanna Janssen

Webdesign & Realisatie: 6i