Verander je adem, verander je leven

Geplaatst op maandag, 27 mei 2024 om 10:35:33

Verbeter je immuunsysteem door bewust je ademhaling te sturen. Door bewust te ademen kalmeert je zenuwstelsel en je spierspanning, zodat je minder angst, onrust en stress voelt. Het verbetert ook je slaap, concentratie, spijsvertering en je bloeddruk.

Ademhalen gebeurt automatisch, je hoeft er niet aan te denken. Als gevolg van stress, ziekte of trauma’s verandert je ademhalingspatroon. Je komt dan in een constante fight or flight modus.

De manier waarop je ademt is van grote invloed op je fysieke, emotionele en mentale gezondheid. Je ademhaling is zelfs mogelijk de oorzaak van fysieke en mentale klachten. Wanneer je bewust je ademhaling stuurt, krijg je meer controle over de werking van je lichaam en geest.

Je ademhalingssysteem heeft een directe verbinding met mentale en emotionele functies in je brein. Je beïnvloed met je adem direct hoe je brein reageert en welke emoties jij ervaart. Adem je snel en oppervlakkig dan zal je je eerder angstig, gestrest en opgejaagd voelen. Maar andersom ook, wanneer jij kalm en rustig ademt zul jij je tevreden en ontspannen voelen.

Bewust ademhalen is simpel gezegd: bewust zijn van je in- en uitademhaling. Je longen nemen zuurstof op en geven koolstofdioxide af. Het is dus belangrijk dat je een volledige ademhaling gebruikt en niet constant oppervlakkig of zelfs een te hoge ademhaling hebt.

Wanneer je je gestrest voelt, wordt je immuunsysteem onderdrukt. Door bewust en rustig te ademen help jij je lichaam om je immuunsysteem te verbeteren.

Om dit te trainen kun je verschillende ademhalingsoefening leren. Probeer bewust te ademen, adem jezelf gezond!

© 2024 Shanna Janssen

Webdesign & Realisatie: 6i