Eiwitten

Gepost in Fitness / Voeding
Geplaatst op zaterdag, 11 december 2021 om 00:00:00

Eiwitten zijn onmisbaar voor je spieren, organen, zenuwstelsel en bloed. Daarnaast gebruikt je lichaam eiwitten voor het herstel van je spieren na een training. Eiwitten zijn een bouwstof voor de cellen van je lichaam. Denk hierbij aan de opbouw van spiermassa, maar bijvoorbeeld ook aan het genezen van wonden of herstel na een blessure.

Meer eiwitten voor spieropbouw?

Veel krachtsporters denken dat meer eiwitten altijd beter is voor spieropbouw. Maar onderzoek toont aan dat het voor de gemiddelde volwassen krachtsporter overbodig is om meer dan 1,6 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht te nemen voor het opbouwen van spiermassa.

Persoonlijk geloof ik niet in extra eiwitten, sterker nog, ik denk dat alles waar je te veel van neemt je gezondheid geen goed doet. Het is belangrijk om gevarieerd te eten en wanneer je de focus houdt op alleen eiwitten kan dat zorgen voor een te kort aan koolhydraten, vetten, vezels, vitamines en mineralen.

Het is zonde van je geld om dagelijks meerdere eiwitshakes te drinken als je al voldoende eiwitten haalt uit je reguliere voedingspatroon. Te veel eiwit wordt opgeslagen als vet en zorgt dus niet voor spiergroei. Wanneer je heel veel eiwitten eet moeten je nieren harder werken waardoor je nieren overbelast kunnen worden.

Ieder lichaam is anders

Ons lichaam is zeer complex en dan proberen wij alles te berekenen en uit te rekenen wat goed is voor ons lichaam. Alsof we allemaal identieke machines zijn die voeding op dezelfde manier verwerken. Maar dat is denken met je hoofd voor wat je lichaam nodig heeft. 

Het lichaam vraagt wat het nodig heeft. Ieder lichaam is anders, daarom is het belangrijk zo gevarieerd mogelijk te eten en vooral te luisteren naar wat het lichaam nodig heeft. Iets om te blijven ontdekken en over te blijven leren.

 

© 2022 Shanna Janssen

Webdesign & Realisatie: 6i